czwartek, 5 lutego 2015

Ciepło, coraz cieplej... SAUNA- fanaberia naszych czasów?

Poprzednie odcinki z serii dla zdrowia i urody znajdziecie tutaj i tutaj.

Dzisiaj o leczeniu ciepłem. Zwyczaj kąpieli w łaźniach w Polsce narodził się w XVI wieku i początkowo korzystali z niego przede wszystkim królowie. Czy dzisiaj zwyczaj ten jest zarezerwowany wyłącznie dla zamożnych? Otóż nie! Szeroka oferta wszelakich rodzajów sauny daje możliwość skorzystania szerokiemu gronu zainteresowanych, od dorosłych, po dzieci. Ceny też nie są odrealnione i można skorzystać kupując "zwykłą" wejściówkę na basen.




Najpopularniejsze rodzaje sauny

1. Sauna (łaźnia) parowa- zwana łaźnią rzymską jest najpopularniejszą formą relaksu. Temperatury w niej sięgają rzędu 45-55 st. C, natomiast wilgotność wynosi 100% przez co odnosi się wrażenie zdecydowanie wyższej temperatury. Wilgotność powietrza regulowana jest za pomocą parownika. Gorąca para korzystnie wpływa na niektóre choroby górnych dróg oddechowych oraz dolegliwości reumatyczne, dlatego mogą z niej korzystać osoby cierpiące na zapalenie stawów czy nerwobóle. Korzystnie wpływa też na skórę oraz wspomaga przemianę materii, co sprzyja walce z nadwagą.Przeciwwskazaniem do korzystania są problemy z nadciśnieniem, niewydolność krązeniowa, skłonnośc do krwawień oraz ostre stany chorobowe.



2. Sauna mokra- temperatury w niej sięgają nawet 75st. C, przy 40% wilgotności dają nam wrażenie żaru tropików. Nie nalezy zbyt długo przebywac w takiej temperaturze, zalecenia mówią o kwadransie. Przeciwwskazania jak powyżej.



3.Sauna ziołowa- swoista odmiana sauny parowej, ponieważ wraz z parą emitowane są ziołowe mieszanki mające na celu aromaterapię. Kombinacja pary wodnej i olejków eterycznych korzystnie wpływa na cały organizm, poprawia nawilżenie skóry i... samopoczucie :) Działają relaksująco, a w połączeniu z efektem wizualnym i dźwiękowym mogą być dobrą kuracją na stres dnia codziennego. Podobnie jak w saunie parowej przeciwwskaaznia dotyczą chorób krązeniowo- oddechowych oraz osób uczulonych na olejki eteryczne np. eukaliptusowy, sosnowy itp.



4. Sauna sucha (fińska/szwedzka)- charakteryzuje najwyższa temperatura od 85 do nawet 120 st. C, przy bardzo niskiej wilgotności powietrza ok. 10%. Korzystanie z sauny suchej to dobry sposób na utrzymanie korzystnej kondycji fizycznej. Krótkotrwałe- czyli maksymalnie kwadrans- zastosowanie wysokiej temperatury na organizm działa pobudzająco i stymuluje do obrony przed niekorzystnymi wpływami chorobotwórczymi. Zwiększenie efektu cieplnego otrzymuje sie poprzez polewanie wodą kamieni ogniska, a także wykonanie masażu ciała bądź delikatne chłostanie gałązkami wierzbowymi/ brzozowymi. Wskazaniami do stosowania sauny sa niska odporność, choroby reumatyczne, choroby zwyrodnieniowe stawów, pielęgnacja ciała oraz chęć zwiększenia wydajności organizmu. Przeciwwskazania to choroba wieńcowa serca, choroby ostre układu oddechowego, nowotwory, choroba wrzodowa.



5. Sauna aromatyczna (biosauna) to odmiana sauny suchej o zdecydowanie niższej teperaturze, nie przekraczającej 60 st. C i wyższej wilgotności do 40%. Podobnie jak sauna ziołowa, jej działanie polega na aromaterapii oraz wykorzystaniu efektów świetlnych. Ponieważ tepmeratura w takiej saunie jest zdecydowanie niższa niż w tradycyjnej suchej, można z niej korzystać nawet codziennie.


6. Sauna Infared- czyli sauna na podczerwień, w której tepmeraturę (max. 65 st. C) uzyskuje się dzięki promiennikom na podczerwień. Energia promieniowania penetruje tkanki na głębokość nawet 4cm bez odczuwalnego zewnętrznie żaru. Sauna jest przyjazna dla osób z chorobami krążeniowo-oddechowymi.



7. Bania (łaźnia) rosyjska- przypomina drewnianą chatę, w której wysoką temperaturę- około 80-120st. C uzyskuje się poprzez palenie w pawdziwym piecu drewnem rozgrzewającym kamienie. Polewane wodą- może być z mieszanką aromatycznych ziół- wytwarza parę wodna (wilgotność nie przekracza 60%). Efekt wzmagany jest przez chłostanie ciała witką wierzby lub brzozy oraz hartowanie ciała przez naprzemienne stosowanie sauny i kolejno kąpieli np. w chłodnej wodzie lub na śniegu :) Oczywiście przeciwskazania sa podobne jak w przypadku łaźni parowej.



8.Caldarium to część łąźni rzymskiej, tepmeratura wynosi tam ok. 40-45 st. C przy 100% wilgotności powietrza. Początkowo jest to kąpiel sucha i parowa, kolejno poddaje się zabiegom złuszczającym naskórek czyli peelingowi stóp i dłoni. Chłodny prysznic zmywa resztki kosmetyków i przygotowuje ciało do kolejnych masaży. Podobne działanie ma tepidarium- czyli specjalne pomieszczenie o ciepłej podłodze przeznaczone do wypoczynku, przygotowujące do korzystania z dobrodziejstw sauny.



Należy pamiętać, aby zapytać swojego lekarza, czy nie widzi przeszkód w korzystaniu z sauny. Sauna nie jest również polecana kobietom w ciąży, podczas menstruacji oraz małym dzieciom, a także osobom przewlekle chorym. Jak w każdej dziedzinie, zalecany jest umiar i rozsądek.
Jednak zalety korzystania z sauny są ogromne i kto chociaż jeden raz nie spróbował, ten nie wie co traci :)

Zdjęcia pochodzą z ogólnodostepnych stron promujących hotele i osrodki spa, a także z odwiedzanego i polecanego przeze mnie tego miejsca.

11 komentarzy:

  1. Och nie widzialam, ze tyle odmian .
    Nie jest wymyslem naszych czasow, wszak rzymska siega starożytnych.
    Ja lubie, finską albo raczej rosyjską , to 3 serie po 10-15 minut z zimną kąpielą.... I jako sportowiec korzystalam juz jako 10 latka
    To sposob na regeneracje mięśni po internsywnym treningu
    I lubie rzymska , bo świetnie nawilża skórę :):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja od niedawna mam okazję korzystać i jestem bardzo zadowolona, bo mam wybór w jednym miejscu- w końcu :)

      Usuń
  2. interesujace, nie wiedziałam ytle na ten temat :)
    PorcelainDesire

    OdpowiedzUsuń
  3. Łoooo matko, pogubić się idzie w tych wszystkich nazwach i odmianach :P ehehe
    Tak czy siak, z ogromną chęcią znalazłam bym się teraz w jednej z nich, tak mi zimno grrrrr :(
    Dziękuję kochana za miłe słowa hehe
    japonka ;) hehe
    Miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ojojoj, ale bym się tak zrelaksowałą!!
    Obserwuję i pozdrawiam

    http://joannok.blogspot.de/

    OdpowiedzUsuń
  5. O ile rodzajów, ciekawa sprawa.Ja nigdy nie byłam w saunie, to nie dla mnie, bo mam niskie ciśnienie i nie lubię takich gorących pomieszczeń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widzisz Lidio, ja też mam niskie ciśnienie- a sauna i potem schłodzenie np. w grocie lodowej organizmu powoduje poprawę jego kondycji, zaczęłam dostrzegać już pozytywne zmiany u siebie :) pozdrawiam

      Usuń
  6. Ja raczej unikam takich atrakcji. mam na tym punkcie jakąś fobię chyba!!! Jeśli małe zamknięte pomieszczenia, to tylko chłodne (np. jaskinie :)).

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja lubie cieplo, ale nie az tak....;) Kiedys probowalam tej przyjemnosci wlasnie przy okazji wizyty na basenie - wytrzymalam tylko minutke:):)
    Pozdrawiam. Anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra chociaż minutka :) pozdrawiam Aniu :)

      Usuń

Komentuj zgodnie z kulturą blogową- szanuję Twoje zdanie, ale wszystkie obraźliwe komentarze będą usuwane.